‏ درگفتگو با دکتر هما ملایی عضو هیأت علمی جوان دانشگاه بیرجند مطرح شد؛

اهمیت شناسایی بیومارکرهای مولکولی در تشخیص زودهنگام بیماری پیش رونده سرطان

۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۴ کد : ۷۰۶۶ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۵۳۵
اهمیت شناسایی بیومارکرهای مولکولی در تشخیص زودهنگام بیماری پیش رونده سرطان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر هما ملایی عضو هیأت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه در مصاحبه اختصاصی ‏با خبرنگار روابط عمومی گفت: اینجانب فارغ التحصیل مقطع دکتری رشته ژنتیک مولکولی از دانشگاه تبریز هستم و از سال ‌‏1397 به عنوان عضو هیئت علمی در گروه زیست شناسی دانشکده علوم مشغول به کار می باشم.‏
وی درباره زمینه‌های تحقیقاتی خود بیان داشت: زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه من شامل بررسی بیوانفورماتیکی و ‏آزمایشگاهی مکانیسم‌های مولکولی سرطان، ارزیابی سطح بیان  ژن ها و ‏RNA‏ های غیر رمز کننده دخیل در این مکانیسم ها و ‏نیز روش های نوین تشخیص مولکولی و درمان سرطان می باشد.‏
وی افزود: با توجه به پیچیدگی و چندفاکتوری بودن سرطان، مارکرهای تشخیصی بیوشیمایی رایج کارایی کافی ندارند. از سوی ‏دیگر از آن جا که تغییر در ژن ها اولین مرحله سرطانی شدن سلول هاست، شناسایی بیومارکرهای مولکولی در تشخیص ‏زودهنگام این بیماری پیش رونده بسیار حائز اهمیت می باشد.‏
ژن درمانی به عنوان یکی از روش های نوین درمان بسیاری از بیماری ها
در ادامه عضو هیأت علمی جوان دانشگاه بیرجند عنوان کرد: هم چنین امروزه ژن درمانی به عنوان یکی از روش های نوین ‏درمان بسیاری از بیماری های ژنتیکی و پیچیده مانند سرطان مطرح است. در دهه های اخیر به‌رگیری از ‏RNA‏ های غیر کننده ‏از جمله ‏microRNA‏ در تشخیص و درمان سرطانی توجه بسیاری از محقان در سراسر جهان را جلب کرده است. مطالعات ‏مختلف نشان داده اند که افزایش یا کاهش سطح بیان ‏microRNA‏ در روندهای مختلف سرطان زایی نقش داشته و در نتیجه ‏اصلاح این تغییرات می تواند در درمان سرطان موثر باشد.‏
دکتر ملایی با اشاره به چندین سال پژوهش در این بخش گفت:  نتایج تحقیقاتم به شناسایی تعدادی از ‏microRNA‏ های ‏درگیر در سرطان‌های مختلف و مکانیسم‌های مولکولی و عملکرد آن‌ها انجامید.‏
استفاده از گیاهان دارویی در درمان سرطان
انتشار5 مقاله علمی در ژورنال های معتبر جهانی
دکتر ملایی همچنین زمینه‌های تحقیقاتی خود در استفاده از گیاهان دارویی برای درمان سرطان را برشمرد و خاطر نشان کرد:  ‏با ارتباط برقرار کردن بین این دو حوزه، به بررسی اثر گیاهان دارویی مختلف مانند زعفران در تغییر سطح بیان ‏microRNA‏ ‏ها پرداختم و نتایج حاصل از این پژوهش ها منجر به انتشار5 مقاله علمی در ژورنال های معتبر جهانی گردید. ‏
وی افزود: در ادامه این پژوهش‌ها، بررسی جامعی در مورد روش‌های درمانی نوین سرطان بر پایه ‏microRNAs‏ انجام دادم. در ‏این تحقیق ‏microRNA‏ های دخیل در سرطان های مختلف معرفی شده و سپس روش‌های افزایش سطح بیان انواع سرکوبگر ‏تومور بیان گردید. در این روش ها، با اصلاح ژنتیکی سلول های سرطانی، روند تومورزایی کند و یا متوقف می شود و همچنین ‏از هجوم سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن (متاستاز) ممانعت می‌گردد. ‏
عشو هیأت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه گفت: نتیجه این پژوهش که اخیرا (‏Aug ‌‏2019) در ژورنال علمی معتبر ‏journal of cellular physiology‏ (‏Q‏1‌‎- IF: ‌‏4.5) به چاپ رسیده، به عنوان یکی از مقالات پراستناد در پایگاه استنادی ‏web of sciences‏ معرفی شده و در زمره مقالات برتر حوزه موضوعی زیست شناسی مولکولی و ژنتیک در پایگاه طلایه داران ‏علم یا ‏ESI‏ (‏Essential science indicators‏)‌‎ ‌‏ به عنوان مقاله پیشتاز (مقالات موضوعی داغ در مرز دانش، ‏Research ‎front‏) انتخاب شده است. مقالات پیشتاز حوزه های دانش نسبتا نوظهوری هستند ک به سرعت در حال رشد می باشند.‏

آخرین ویرایش۳۰ بهمن ۱۳۹۸