رونمایی از کتاب تاریخ و جغرافیای بلوک القور

۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۹ کد : ۴۳۰۳ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۱۸۵
کتاب تاریخ و جغرافیای بلوک القور که حاصل پژوهش مشترک دکتر مفید شاطری عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه بیرجند و امید آخوندی است پس از سالها کنکاش و مطالعه در حوزه تاریخ، جغرافیا و فرهنگ به ثمر نشست و منتشر گردید.
رونمایی از کتاب تاریخ و جغرافیای بلوک القور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر مفید شاطری گفت: این کتاب که به روش اسنادی و میدانی مطالب آن تهیه شده موضوعاتی همچون تاریخ و پیشینه تاریخی بلوک القور، جغرافیای منطقه، فرهنگ و ادبیات شفاهی، موقوفات بلوک، آثار تاریخی ، جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی، بزرگان، علما، شهدا و دیگر مسایل فرهنگی، اجتماعی و اداری بلوک القور با تاکید بر مرکز این بلوک قدیمی یعنی روستای القور، مورد بررسی قرار گرفته است.
عضو هیأت علمی گروه جغرافیای دانشگاه اظهار داشت: مراسم رونمایی از کتاب در روستای القور با حضور مسئولین محلی و به‌ویژه اعضای شورای اسلامی و دهیاران دهستان همزمان با عید سعید غدیر خم برگزار شد.
سخنرانی دکتر شاطری یکی از نویسندگان کتاب در معرفی این اثر و پژوهشگر و نویسنده، محسن سعید‌زاده از دیگر بخش های این مراسم بود. 
وی خاطر نشان کرد: این کتاب حاصل بیش از ده سال پژوهش و مطالعه و مراجعه به منابع، کتب چاپی و نسخ خطی و تحقیق صدها برگ اسناد و مدارک علمی و تاریخی می‌باشد. از نکات قابل توجه این کتاب بهره‌برداری از 240 منبع و مأخذ در موضوعات مختلف است. یکی از مناطق مهم و دارای اهمیت و در خور مطالعه از حیث تاریخ و جغرافیا و ویژگی های مرتبط با آن منطقه شمال شرقی شهر بیرجند است که در گذشته تاریخی به بلوک القور مشهور بوده و امروز در پهنه جغرافیایی و تقسیمات سیاسی تحت عنوان دهستان القور قابل شناسایی است. این محدوده جغرافیایی حداقل از دوره تیموری به بعد مرکزیت آن با روستای تاریخی و کهن القور بوده و از امتیازات ویژه طبیعی برخوردار بوده که به مدد بهره گیری از همین موقعیت مناسب توانسته است بسترساز تاریخ، فرهنگ و تمدنی شود که تبلور عینی آن در مصادیق مادی و معنوی این سرزمین همچون بزرگان، مشاهیر، شعرا، عرفا، کاتبان، خیراندیشان و واقفان و همچنین در ابنیه و آثار تاریخی تجسم یافته است.

آخرین ویرایش۳۰ مرداد ۱۳۹۸