حضور مدرس دانشگاه بیرجند در برنامه زنده شب‌های زعفرانی

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۰ کد : ۲۴۳۲۲ اخبار دانشکده‌ها
تعداد بازدید:۳۳۷۸
دکتر مریم عظیمی‌نژاد، مدرس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش دستبافت در برنامه تلویزیونی شب‌های زعفرانی، در سیمای شبکه خاوران خراسان جنوبی حضور یافت.
حضور مدرس دانشگاه بیرجند در برنامه زنده شب‌های زعفرانی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر مریم عظیمی‌نژاد، مدرس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش دستبافت در برنامه تلویزیونی شب‌های زعفرانی، در سیمای شبکه خاوران خراسان جنوبی حضور یافت و در تاریخ 20 خردادماه به صورت زنده به بررسی جایگاه صنایع دستی در منطقه خراسان جنوبی و شرح قابلیت‌ها و دستاوردهای این حوزه پرداخت.
وی افزود خراسان جنوبی یکی از قطب‌های فعال صنایع دستی در شرق کشور به‌حساب می‌آید و از دوران گذشته صنایع دستی مختلفی در این منطقه فعال بوده است از جمله هنر قالی‌بافی، پارچه‌بافی و صنایع دستی روستایی و عشایری که قدمت چندین صد ساله دارند و همچنان در حال حاضر این هنرها فعال هستند که به قالی مود، درخش و همچنین پارچه‌بافی خراشاد که ثبت جهانی شده، می‌توان اشاره نمود.
در ادامه خاطر نشان کرد که هنرهای مختلفی در این منطقه امکان شکوفایی دارند از جمله صنایع‌دستی مرتبط با حوزه‌ جواهرات و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی که با توجه به وجود معادن پرشمار منطقه حائز اهمیت هستند که مستلزم نگاه ویژه به این هنر از سوی متولیان استان دارد.
وی افزود که دانشکده هنر دانشگاه بیرجند نقش مهمی در تربیت هنرمندان حوزه صنایع دستی داشته و بسیاری از کارآفرینان موفق در حوزه صنایع دستی در استان، از دانش‌آموختگان دانشگاه بیرجند هستند که توانسته‌اند با تلفیق سنت و مدرنیته، جایگاه صنایع-دستی بومی را ارتقا دهند و تولیداتشان شهرت ملی و جهانی داشته است.
و در انتها، رونق اشتغال‌زایی و شکوفایی اقتصاد بومی، خانگی و روستایی در این منطقه را مستلزم حمایت و نگاه ویژه به صنایع دستی منطقه و افزایش آموزش‌های آکادمیک هنری در منطقه و استان دانست.

آخرین ویرایش۲۲ خرداد ۱۴۰۲