برگزاری جلسه یادبود استاد پیشکسوت زبان و ادب فارسی زنده یاد دکتر محمدمهدی ناصح

۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۷۷۰۳ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۹۴۲
جلسه ترحیم استاد پیشکسوت زبان و ادب فارسی زنده یاد دکتر محمدمهدی ناصح روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ به همت هیأت رئیسه، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند در مسجد امام جعفرصادق(ع) برگزار شد.
برگزاری جلسه یادبود استاد پیشکسوت زبان و ادب فارسی زنده یاد دکتر محمدمهدی ناصح

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در جلسه یادبود استاد فرزانه زنده یاد دکتر محمدمهدی ناصح که با حضور خانواده آن مرحوم، جمع کثیری از اساتید و پژوهشگران برگزار شد، دکتر محمد بهنام‌فر، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند ضمن تسلیت درگذشت این استاد فقید بیان کرد: بنده بعد از ارتباط 30 ساله با دکتر ناصح هیچ کلمه‌ای برای وصف خصایص اخلاقی ایشان ندارم، دکتر ناصح سجایایی داشتن که رشک ملک بود. دکتر بهنام فر در ادامه گفت: برای دکتر ناصح حدیث إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ صدق کرده و ما یکی از عالمان فاضل را که الگوی به تمام معنای انسانیت بود را از دست دادیم. ایشان یک شخصیت علمی و  پژوهشگر فوق العاده بود، مخصوصاً در حوزه قرآن پژوهی و حوزه فرهنگ عامه، دکتر ناصح با همکاری دکتر یاحقی 20 جلد تفسیر روض الجنان که یکی تفاسیر قدیمی شیعی است را تصحیح کردند. 
دکتر محمد امین ناصح، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند با تشکر از حضور و تشریف فرمایی بزرگواران از تمامی عزیزان حاضر در این مراسم تشکر کرد و این مصیبت را به  جامعه دانشگاهی و شاگردان صدیق و حق شناس آن بزرگوار تسلیت گفت.
وی به مراتب فضل و ویژگی‌های شخصیتی و مردم‌داری ایشان اشاره کرد و گفت: امیدوارم ما معلمین جوان با تأسی به این ویژگی‌های شخصیتی و معلم صفتی ادامه دهنده راه این بزرگواران باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمحمدحسن حسینی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی معارف اسلامی با تسلیت درگذشت استاد فرهیخته دکتر ناصح، افزود: ارزش علم و عالم و دانشمند و دانش در تمامی ادیان الهی دارای جایگاه ویژه‌ای است و همه ادیان به این مسأله توجه کرده‌اند و در اسلام و آموزه‌های دینی به موضوع علم و ابزار علم توجه ویژه‌ای شده است. رابطه قرآن و علم بخش دیگری از سخنان ایشان بود.
دکتر حسینی با تأکید بر اینکه زبان و ادب فارسی بعد از زبان عربی یکی از زبان‌های کامل و جامع است؛ گفت: این بزرگوار در شرایط سخت رشد کرد و  به عنوان یکی از اساتید فرهیخته کشور شناخته شد، علما وارثان علمی پیامبران هستند و باید قدردان دانشمندان و عالمان باشیم.
قرائت سوگنامه‌ای از سوی دانشگاهیان بیرجند دیگر بخش این مراسم بود.

 

آخرین ویرایش۲۵ اسفند ۱۴۰۰