دیدار معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان با دانشجویان بین الملل دانشگاه بیرجند

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۵ کد : ۱۷۶۲۷ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۲۶۱
دکتر هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان و هیأت همراه در حاشیه سفر به بیرجند با دانشجویان بین الملل دانشگاه بیرجند دیدار کرد.
دیدار معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان با دانشجویان بین الملل دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان و هیأت همراه در حاشیه سفر به بیرجند شامگاه چهارشنبه 18 اسفند 1400 با دانشجویان بین‌الملل دانشگاه بیرجند دیدار کرد.
دکتر محمود حاجیانی رئیس گروه همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه بیرجند به حضور 650 دانشجویی جاری بین المللی شامل 300 دانشجوی کارشناسی و 350 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: آیین نامه بورس دانشجویان بین الملل دانشگاه مصوب شده است و امکانات رفاهی برابر، شهریه منصفانه و امکانات خوابگاه‌های دانشجویی برای دانشجویان بین الملل مهیا است. وی درخواست کرد برای دانشجویان کشور افغانستان ویزای خانوادگی و بیمه تعلق گیرد. درخواست حمایت مالی از سمت وزارت از دیگر مباحث مطرح شده توسط دکتر حاجیانی بود.
سید نعمت الله دانشور، دانشجوی بین الملل دانشگاه و نماینده دانشجویان بین المللی با خیرمقدم به معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و قدردانی از خدمات دکتر خامسان و آرزوی موفقیت برای دکتر لامعی، از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که زمینه تحصیل دانشجویان را مهیا ساخته است تشکر کرد. وی یکی از شاخصه‌های جهانی رتبه بندی را جذب دانشجویان بین المللی دانست که جمهوری اسلامی در زمینه قدم‌های بسیار محکمی برداشته است. دانشور به وجود 19 هزار دانشجو از کشور افغانستان که بیشترین سهم دانشجویان بین المللی را در ایران دارد گفت: با همکاری گروه همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه بیرجند 650 دانشجو از کشور افغانستان در دانشگاه مشغول به تحصیل می‌باشند. وی روابط گسترده فرهنگی و اجتماعی دو کشور را نقطه قوت دانست و ذکر کرد: دانشجویان افغانستان با توجه به هزینه‌ها نیازمند دریافت وام و اشتغال هستند که نیازمند فکر جدی است. شرایط سیاسی افغانستان بسیاری از دانشجویان کارمندان کشور افغانستان هستند که لازم است برای آنها ویزای خانوادگی از سوی دانشگاه اعطا شود. جذب دانشجویان در سمت عضو هیأت علمی و تسهیل در اقامت، مهیا نمودن امکانات خوابگاهی در ایام تعطیلات نورزوی و ... شناسایی استعدادهای درخشان و اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستانی، صدور مدرک تحصیلی به زبان بین المللی، بورسیه سازمان امور دانشجویان به دانشجویان افغانستانی بخش دیگری از درخواست‌های نماینده دانشجویان بود.
عبدالرقیب حقیار دیگر نماینده نماینده دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری)، محمدضیاء جمال دانشجوی کارشناسی ارشد عمران، محمدعارف مهریار، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات ترجمه نیز بخش دیگری از نظرات و درخواست‌های دانشجویان را مطرح کردند.
 دکتر داداش پور به دوستی، هم‌زبانی و هم‌کیشی دانشجویان افغانستان با ایران اشاره کرد و ادامه داد: بخشی از این مشکلات دانشجویان بین المللی شامل مدت اقامت، فرصت‌های شغلی، مدرک دوزبانه، بیمه دانشجویی، خدمات بانکی و سیم کارت دانشجویی را بررسی و در حال رفع آن هستیم.  معاون وزیر علوم در مورد دایر بودن خوابگاه ها در بازه تعطیلات گفت: این مشکل با عنایت مجموعه دانشگاه قابل رفع است.  تاکنون 50 درصد بورس سازمان دانشجویان به دانشجویان افغانستان اعطا شده است و کشور عراق و افغانستان بیشترین دانشجویان را در ایران دارند و دانشجویان عراقی در حال حاضر 1.5 برابر دانشجویان افغانستانی شده است. رئیس سازمان امور دانشجویان با ابراز خرسندی از حضور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه بیرجند ادامه داد: قانون جذب نخبگان بین المللی تحت شرایط خاصی تا مدت 5 سال به افراد اجازه کسب فرصت شغلی در ایران را می‌دهد.

آخرین ویرایش۱۹ اسفند ۱۴۰۰