معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند مطرح کرد:

گسترش خوابگاه‌های متاهلی از اولویت‌ها است

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۷۶۲۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۸۸۴
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان گفت: یکی از اولویت‌ها در کشور گسترش خوابگاه‌های متاهلی است که باید با کمک‌های مردمی و خیرین محقق شود.
گسترش خوابگاه‌های متاهلی از اولویت‌ها است

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: سال‌های ۹۲ و ۹۳ در کشور چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم که اکنون به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده و کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: دلیل عمده و اصلی کاهش تعداد دانشجویان به روند کاهشی جمعیت کشور بر می‌گردد و از طرفی تحصیلات تکمیلی در کشور بشدت افزایش پیدا کرده یعنی حدود ۳۰ درصد متوسط دانشگاه‌های کشور تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا هستند که اتفاق جالبی است.
رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشگاه بیرجند الان حدود سه هزار و ۶۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد که نشان می‌دهد این روند در تهران باقی نمانده و به دانشگاه‌های دوردست کشور هم تسری پیدا کرده است.
وی افزود: در دهه‌ای مجبور بودیم تعداد دانشگاه‌های کشور را بشدت افزایش دهیم تا جمعیت گسترده‌ای که وارد جوانی پس از ۱۸ سال شدند، زیر پوشش قرار گیرند و اکنون اتفاق معکوس در حال رخ دادن است.
دکتر داداش‌پور گفت: پس از آن انبساطی که اتفاق افتاد در حال حاضر باید تعداد دانشگاه‌های کشور را به دلیل کاهش صندلی‌ها کوچک و تجمیع کنیم و به طور طبیعی با کاهش جمعیت دانشجویی، فرآیند انقباضی خود به خود روی می‌دهد.
وی بیان کرد: از طرفی تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور بشدت افزایش پیدا کرده است و مانند دهه ۸۰ که نیاز بود تعداد دانشگاه‌ها بیشتر شود الان دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیازهایی در ابعاد مختلف دارند که در گذشته به آنها پاسخ داده نشده است.
معاون وزیر علوم یکی از نیازها را بازار کار برشمرد و گفت: بازار کار به تعداد فارغ‌التحصیلان و دانشجویانی نیست که دهه ۸۰ افزایش یافتند، به همین دلیل روند فارغ‌التحصیلان بیکار در حوزه دانشگاهی افزایش یافته است.
وی افزود: از طرف دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کل کشور به سمت ازدواج رفتند و طبق گزارش دانشگاه بیرجند از ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو در این دانشگاه، هزار و ۸۷۰ نفر ازدوج کردند و از این تعداد ۴۱۰ نفر دانشجوی کارشناسی هستند که در عنفوان جوانی ازدواج کردند.
داداش‌پور اظهار داشت: ۴۷ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند ازدواج کردند و نشان می‌دهد قبلا نیازهایی داشتند که نتوانستیم به آنها پاسخ دهیم.
وی گسترش خوابگاه‌های متاهلی را یکی از این نیازها عنوان کرد و گفت: این نیاز از قبل شروع شده اما مورد غفلت قرار گرفته بود و اکنون برای ما و مسوولان دانشگاه یک امر مسلم و فرض شده است به سمت پاسخ نیازهایی برویم که قبلا پاسخ داده نشده است.
رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: اشتغال جوانان نیز مطرح است که به سمت کارآفرینی و گسترش مراکز رشد حرکت کنیم تا وقتی وارد زندگی شدند قادر به تامین نیازهای خود باشند.
وی گفت: نکته سوم که در این زمینه وجود دارد اینکه مقام معظم رهبری از دهه قبل تلاش کردند افزایش و گسترش جمعیت از پایه دوباره در کشور اتفاق بیفتد و وظیفه دیگری برای ما در دانشگاه‌ها ایجاد شده که به این نیاز پاسخ دهیم.
ایشان با اشاره به جایگاه نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: نیاز داریم به حرکت یا متمرکز کردن خیرین و نهادهای خیر به اینکه خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های استان به‌طور مشخص دانشگاه بیرجند گسترش پیدا کند تا این نیاز مرتفع شود.
وی افزود: منابع مالی حاکمیت برای اینکه همه نیازهای دانشجویی کشور را پاسخ دهد، محدود است اما اگر بتوانیم این منابع را به حرکت‌های مردمی متصل کنیم، قطعا اثرگذار خواهد بود.
معاون وزیر علوم گفت: طبق گزارش دانشگاه بیرجند الان هزار و ۸۷۰ تقاضای بالفعل و موثر وجود دارد و اگر خوابگاه‌های متاهلی گسترش پیدا کند تقاضای بالقوه هم به آن اضافه می شود و باید نیاز جمعیت بیشتری را پاسخ دهیم.
وی بیان کرد: چنانچه برکت حضور و کلام نماینده ولی فقیه در این حوزه قرار گیرد که خیرین ورود کنند در کوتاه‌مدت حرکت بسیار موثری در این حوزه شکل می‌گیرد.
داداش‌پور افزود: این نیاز درباره دانشگاه بیرجند که یک دانشگاه مادر است، مطرح شد و دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی بیرجند نیز همین شرایط را دارند لذا در کل کشور یک نیاز ضروری و اضطراری است.
وی گفت: یکی از اولویت‌ها در کشور گسترش خوابگاه‌های متاهلی است و ما اعلام نیاز می‌کنیم با بهره‌گیری از فرصت حضور نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها برای تامین نیاز قشر جوان و تحصیلکرده قدم برداریم.

آخرین ویرایش۱۸ اسفند ۱۴۰۰