تقدیر مدیر کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از مجری طرح برگزیده دانشگاهی سال ۱۴۰۰ ‏دانشگاه بیرجند

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۷۵۴۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۱۳۹
دکتر محمد سعید سیف، مدیر کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دکتر علی بهنام فرد عضو هیأت علمی گروه آموزشی معدن پردیس مهندسی و مجری طرح " پرعیار سازی فیزیکی کانسنگ‎ آبرفتی مونازیت مروست"‌‏ تقدیر کرد.
تقدیر مدیر کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از مجری طرح برگزیده دانشگاهی سال ۱۴۰۰ ‏دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در لوح تقدیر ارسالی از سوی دکتر ‏سیف، مدیر کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم آمده است؛ نظر به تلاش‌های جناب‌عالی ‏در حوزه ارتباط با صنعت و فعال ساختن ظرفیت‌های بالقوه و استفاده‌ی مطلوب از فرصت‌های موجود در رفع نیاز های کشور‏، بدین‌وسیله مراتب تقدیر و تشکر این وزارت از ‏جناب‌عالی به عمل می‌آید. امیدواریم اثربخشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در بهبود وضعیت کشور، با دستان توانایتان، بیش از پیش گسترش یابد.
در این پروژه پرعیارسازی فیزیکی کانسنگ پلاسری مونازیت مروست استان یزد بررسی شده است. مونازیت کانی حامل عناصر نادر خاکی (REE) می­باشد. REE در صنایع تکنولوژی بالا (High Tech) کاربرد دارند و تقاضا برای آنها در جهان رو به افزایش است. تاکنون ذخایر معدنی REE در کشور به صورت صنعتی تحت فرآوری قرار نگرفته‌­اند زیرا در آنها REE به صورت جانشینی شبکه‌ای در ساختار کانی‌های دیگر قرار گرفته و کانی‌سازی مستقل ندارند. لذا پرعیارسازی فیزیکی آنها و تولید کنسانتره برای فرآوری‌­های متعاقب امکان­پذیر نیست. با توجه به عیار کم این ذخایر و همچنین عدم قابلیت پرعیارسازی فیزیکی آنها، عملاً فرآوری آنها دارای توجیه اقتصادی نیست. کانسنگ پلاسری مروست جزو محدود ذخایر REE در ایران است که در آن کانی سازی عناصر نادر خاکی به صورت تشکیل کانی مونازیت انجام شده است. در این پروژه، پس از نمونه‌­برداری و آماده‌سازی نمونه، تست­‌های جدایش فیزیکی شامل جدایش جیگ، میز لرزان، اسپیرال شیاردار و فلوتاسیون به انجام رسید. پس از بررسی نتایج تست‌­های جدایش فیزیکی، فلوشیت پرعیارسازی کانسنگ پلاسری مونازیت مروست توسعه یافت که با اجرای آن در محل معدن، خوراک با عیار gr/t 180 (018/0 %) به کنسانتره­ای با عیار gr/t 10000 (1%) تبدیل شد.

آخرین ویرایش۱۵ اسفند ۱۴۰۰