برگزاری طرح مربیان همتا در دومین سال متوالی در دانشگاه بیرجند به همت مرکز مشاوره و توانمندسازی

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۷۴۹۶ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۹۲
طرح مربیان همتا در نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برای اولین بار در کشور در دو پردیس علوم پایه و مهندسی دانشگاه بیرجند برگزار شد. به دلیل استقبال دانشجویان و موفقیت این طرح، در نیم سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و همچنین نیم‌سال اول سال تحصیلی جاری در پردیس‌های مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی و گروه زبان و هنر اجرای این طرح ادامه پیدا کرد.

در این طرح دانشجویان با تجربه (دانشجویان ترم 5 به بعد کارشناسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی) که دارای عملکرد تحصیلی ممتاز و علاقه‌مند به همیاری هستند به همتایان نوورود خود (دانشجویان نوورود کارشناسی) در زمینه آموزشی و ارائه حمایت­های روانی-اجتماعی کمک‌رسانی می‌کنند. برگزاری جلسات تعاملی با عناوین آشنایی با دانشگاه و رشته تحصیلی، فرصت‌های شغلی، شیوه‌های مطالعه و کسب اطلاعات و راهنمایی در ارتباط با انتخاب واحد از جمله فعالیت‌های مربیان همتا می‌باشد. مربیان همتا از طریق کانال‌های ارتباطی خود در فضای مجازی به سؤالات دانشجویان پاسخ می‌دهند و دوره‌های آموزشی سودمند و اطلاعیه‌های مهم را نیز به دانشجویان اطلاع‌رسانی می‌کنند. همچنین، بخش مهمی از فعالیت مربیان همتا ارجاع دانشجویان به متخصصان مرکز مشاوره می‌باشد.

به علاوه، مربیان همتا در کنار فعالیت‌های تعریف شده، فعالیت‌های مازاد دیگری در راستای هدف طرح انجام می‌دهند. بازدید دانشجویان از پردیس کشاورزی با حضور استاد راهنمای ورودی و انتشار نشریه همتای سبز با مشارکت دانشجویان نوورود علاقه‌مند، توسط مربی همتای گروه زراعت و برگزاری جلسه آشنایی با رشته و فرصت‌های جلسه با دعوت از آقای علی صادقی، (دانشجوی دکتری مکانیک سیالات و سر مهندس کشتی) توسط مربیان همتای گروه مهندسی برق و بازدید دانشجویان بین الملل از شهر بیرجند توسط مربی همتای گروه مهندسی کامپیوتر از جمله فعالیت‌های دیگری است که در ترم جاری صورت گرفت.

شایان ذکر است که مربیان همتا (Peer Mentors) عنوان برنامه­ای است که در بسیاری از دانشگاه­های دنیا با هدف ایجاد احساس تعلق در دانشجویان مختلف اجرا می­شود.

آخرین ویرایش۱۱ اسفند ۱۴۰۰

نظر شما :