به همت محققان گروه پژوهشی ارتوپدی-بیومکانیک دانشگاه بیرجند انجام شد؛

ثبت اختراع پروتز مکانیکی پنجه دست انسان

۰۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۶ کد : ۱۷۳۶۵ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۷۰۶
پروتز مکانیکی پنجه دست انسان با ۱۰ درجه آزادی به همت محققان دانشگاه بیرجند ساخته و ثبت اختراع شد.
ثبت اختراع پروتز مکانیکی پنجه دست انسان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، پروتز مکانیکی پنجه دست انسان با 10 درجه آزادی به همت محققان دانشگاه بیرجند ساخته و ثبت اختراع شد.
دکتر وحید اربابی با اعلام خبر ثبت اختراع پروتز مکانیکی پنجه دست انسان گفت: معلولیت دست محدودیت بزرگی در کیفیت زندگی افراد ایجاد می‌کند. علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های گسترده موسسات و شرکت‌های مختلف بین‌المللی و ارائه نمونه‌های متنوع پروتزهای الکترونیکی و هیدرولیکی، همچنان خلاء یک پروتز کاربردی و ارزان قیمت که بتواند نیازهای ضروری روزمره فرد معلول را پوشش دهد احساس می‌شد. این موضوع گروه پژوهشی ارتوپدی-بیومکانیک دانشگاه بیرجند را بر آن داشت تا با طراحی یک پروتز مکانیکی گامی در جهت رفع این مشکل بردارد. در این محصول با ترکیب دو مکانیزم هیدرولیکی توزیع نیرو و مکانیزم انتقال نیرو از بدن انسان به پروتز و همچنین استفاده از یک شیر هیدرولیکی سه حالته به خوبی می‌توان ضمن ایجاد قابلیت گرفتن اجسام (grasping)، حالت‌های مختلف گرفتن اجسام (grip) را نیز شبیه‌سازی کرد. البته لازم به ذکر است وجود مزایایی دیگر از قبیل: مچ انعطاف‌پذیر با قابلیت چرخش 360 درجه و ضربه‌گیرهای پلاستیکی به طور کلی کارایی این پروتز را افزایش می‌دهند.
گفتنی است این پروژه توسط دکتر وحید اربابی سرپرست گروه پژوهشی ارتوپدی-بیومکانیک دانشگاه بیرجند و مهندس مهدی بازرگان دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک و در راستای پروژه کارشناسی ایشان انجام پذیرفته است.
پروتز مکانیکی پنجه دست انسان با 10 درجه آزادی به شماره 105164 در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ در سازمان ثبت اسناد کشور ثبت اختراع شد.

آخرین ویرایش۰۵ اسفند ۱۴۰۰