گفتگوی زنده با موضوع «آشنایی با رشته آمار و فرصت‌های شغلی آن»

۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۲ کد : ۱۵۹۱۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۸۳
گفتگوی زنده با موضوع «آشنایی با رشته آمار و فرصت‌های شغلی آن»، پنج‌شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۰ در صفحه اینستاگرام مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشگاه بیرجند برگزار گردید.

این برنامه با میزبانی خانم فاطمه نادری، کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه بیرجند، و حضور سه مهمان، آقای دکتر محمد خراشادی‌زاده مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری و عضو هیئت علمی گروه آمار دانشگاه بیرجند، آقای دکتر مجید چهکندی عضو هیئت علمی و مدیر گروه آمار دانشگاه بیرجند و آقای مرتضی حاجی حسینی دانش‌آموخته کارشناسی دانشگاه بیرجند و دانشجوی دکتری رشته اپیدمیولوژی دانشگاه البرتا کانادا، برگزار گردید.

در ابتدا دکتر مجید چهکندی به تعریف رشته آمار پرداختند و بر این مسئله تاکید کردند که همه رشته‌ها در نهایت به تحلیل داده‌ها نیاز پیدا می‌کنند که در علم آمار محقق می‌شود. در دانشگاه بیرجند در دوره کارشناسی گرایش‌های آمار، آمار و کابردها و سنجش آموزشی در رشته آمار وجود دارد که گرایش سنجش آموزشی یک رشته بین‌رشته‌ای با همکاری پردیس علوم رفتاری است و 50 درصد درس‌های آن از رشته آمار و 50 درصد از دروس علوم تربیتی تشکیل می‌شود. در مقطع کارشناسی‌ارشد گرایش‌های علم داده و آمار ریاضی در دانشگاه بیرجند وجود دارد اما گرایش‌های دیگری در کشور برای این مقطع وجود دارد ازجمله آمار ریاضی، آمار اجتماعی-اقتصادی، بیم‌سنجی در حوزه وزارت علوم، آمار زیستی در حوزه وزارت بهداشت است. در مقطع دکتری در دانشگاه بیرجند گرایش‌های آمار و آمار ریاضی وجود دارد.

آقای دکتر خراشادی‌زاده توانمندی‌های لازم برای ورود به رشته آمار را داشتن توانمندی و علاقه به علوم ریاضی، کامپیوتر و نرم‌فزارهای کامپیوتری و توانمندی‌های تحصیلی و بخصوص ارتباطی برشمردند.

آقای حاجی حسینی در ادامه به توضیحاتی پیرامون رشته و گرایش‌های خود در دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی پرداختند، ایشان در دوره کارشناسی در رشته آمار دانشگاه بیرجند تحصیل کردند و بیان کردند که آشنایی با یکی از نرم‌افزارهای پرکاربرد آماری در این دوره ایشان را به ادامه تحصیلی در رشته آمار زیستی در کارشناسی‌ارشد و دکتری اپیدمیولوژی ترغیب کرده‌است. اپیدمیولوژی در واقع استفاده از علم آمار در رشته پزشکی است و متمرکز بر جمعیت می‌باشد. تحلیل داده‌های آماری زیستی و پزشکی در مورد جمعیت و نه شخص در این رشته انجام می‌شود.

دکتر خراشادی‌زاده در ادامه فرصت‌های شغلی رشته آمار را بدین شکل توصیف کردند که تمام ادارات یک واحد آمار دارند که نیاز به کارشناس آمار دارد بعلاوه بانک‌ها، اداره‌های بیمه، صنایع مختلف در بحث کنترل کیفیت، و مرکز آمار ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور همه نیاز به کارشناسان و متخصصان آمار دارند. حوزه دیگری که بصورت آزاد دانش‌آموختگان آمار می‌توانند در آن مشغول به کار شوند تحلیل داده‌های تمامی رشته‌های تحصیلی است که در نهایت تمام پژوهش‌ها در هر حوزه‌ای به متخصص آمار برای تحلیل پژوهش‌ها نیاز دارند.

آقای حاجی حسینی در ادامه به دانش‌آموزان چند توصیه فرمودند اینکه برای کارکردن به مهارت نیاز خواهید داشت پس صرفاً روی مسائل تئوری تمرکز نکنید و به یادگیری مهارت‌ها نیز بپردازید و رشته‌ای را انتخاب کنید که به آن علاقه داشته باشید و درباره آمار باید دانست که از ابتدای زندگی مدام در حال جمع‌آوری داده هستیم پس همیشه به یک متخصص آمار برای تحلیل این داده‌ها نیاز هست.

دکتر خراشادی‌زاده آینده رشته آمار را بسیار روشن توصیف کردند.

دکتر چهکندی در پایان وضعیت رشته آمار دانشگاه بیرجند را تشریح کردند، گروه آمار دانشگاه بیرجند در منطقه 9 بعد از دانشگاه فردوسی از گروه‌های برتر محسوب می‌گردد دارای 11 عضو هیئت علمی که 9 نفر دانشیار هستند رشته‌های کارشناسی و ارشد آن نسبتا جدید هستند و بسیار کاربردی، این گروه برای آینده این رشته برنامه‌ریزی‌های خوبی دارد و پیش‌بینی شده تا اساتید به سمت تخصصی‌ترشدن رشته حرکت نمایند.

در پایان به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

آخرین ویرایش۱۳ آذر ۱۴۰۰

نظر شما :