دکتر نعمت الله فاضلی، میهمان دانشگاه بیرجند در "چهارمین نشست ویژه هفته فرهنگ دانشگاهی" بود.

۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۵ کد : ۱۵۴۲۲ اخبار برگزیده معاونت اطلاعیه های مهم
تعداد بازدید:۱۲۹۱
دکتر نعمت الله فاضلی، میهمان دانشگاه بیرجند در "چهارمین نشست ویژه هفته فرهنگ دانشگاهی" بود.

چهارمین نشست از سلسله نشست های ویژه "هفته فرهنگ دانشگاهی" در دانشگاه بیرجند با حضور دکتر نعمت ا.. فاضلی، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ساعت 12 ظهر روز سه شنبه 18 آبان ماه 1400 برگزار شد.

موضوع این نشست" مصرفی شدن فرهنگ دانشگاهی در ایران" بود و به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری و با حضور اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه بیرجند به صورت مجازی برگزار گردید. 

 در ابتدای این نشست دکتر علی اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه و مدیر این نشست پیرامون برنامه های فرهنگی دانشگاه و یکی از خواسته های در حال انجام که برای 15 آبان و فصل پاییز در نظر گرفته شده به عنوان "دهه فرهنگ و جشنواره فرهنگ دانشگاهی" با برنامه های فرهنگی مشخص و برنامه ریزی شده سخنانی بیان کردند.

دکتر محمدی با اشاره به نشست ها و برنامه های زیادی که برای دانشگاهیان اعم از اعضای محترم هیئت علمی، کارکنان پرتلاش و خدوم و دانشجویان پرانگیزه و شورآفرین برگزار گردیده است از همکاری گروه های زیادی از جمله مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه، مرکز مشاوره و توانمندسازی و مرکز بهداشت و درمان، دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و همچنین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تقدیر و تشکر نمود.  ایشان همراهی جناب دکتر فاضلی با همکاران دانشگاه بیرجند را زایدالوصف خواند و حضور بسیار ارزشمند در دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی در سال 1397 در دانشگاه بیرجند و ارائه سخنرانی و برگزاری کارگاه، حضور و سخنرانی در همایش ملی آب که توسط همکاران پرتلاش ما در دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال 1398 برگزار شد، مشاور علمی نشریه بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی دانشگاه و ارائه دیدگاه های بلند در راستای بین المللی شدن نشریه، مدیریت مستقیم در برگزاری محموعه نشست­های فرهنگ دانشگاهی در طول سه ماه در پاییز و زمستان 1399؛ ارسال پیام مکتوب به نودانشجویان دانشگاه بیرجند، تنها بخشی از همراهی دکتر فاضلی با دانشگاه بیرجند است که وظیفه خود می دانم سپاسگزار این مهر شورافرین باشم.

در ادامه دکتر نعمت الله فاضلی، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که اخیرا به کسوت بازنشستگی نائل آمده ­اند از لندن به صورت مستقیم سخنرانی نمودند.

مصرفی شدن فرهنگ دانشگاهی محور  اصلی سخنان ایشان بود. کالایی شدن فرهنگ دانشگاه، گسترش نظام بازاری­شدن دانش، یادگیری و یاددهی، تسلط اشیاء و فیزیک در دانشگاه بر انسان دانشگاهی، فرهنگ مخرب و تجاوزگرایانه رویکردی مصرفی ­شدن دانشگاه بر محیط زیست، اصل لذت­گرایانه و هیجانی مادی بر اندیشه، خرد و فضیلت و اخلاق، فقر دانشگاهی از منظر رویکرد ذاتی دانش و خلاقیت، فقر گفتاری در میان دانشگاهیان از جمله کلیدواژهای محوری سخنان دکتر فاضلی بود.

آخرین ویرایش۱۹ آبان ۱۴۰۰