دومین نشست از سلسله نشست های هفته فرهنگ دانشگاهی با موضوع" طالبان و تحولات منطقه" برگزار شد.

۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۸ کد : ۱۵۳۵۲ اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۸۹۶
دومین نشست از سلسله نشست های هفته فرهنگ دانشگاهی با موضوع" طالبان و تحولات منطقه" برگزار شد.

 دومین جلسه از سلسله نشست های فرهنگ دانشگاهی با حضور دکتر احمد بخشی، دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند، باموضوع "طالبان و تحولات منطقه"، روز یکشنبه 16 آبان ماه 1400 به صورت مجازی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست دکتر زنگویی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری برنامه های مختلف علمی و فرهنگی امیدوار بودند که سرچشمه های زلال فرهنگی در این هفته تأثیر خود را بر جامعه دانشگاهی و جامعه گسترده استان خراسان جنوبی داشته باشد. ایشان همچنین بر اهمیت موضوع همجواری کشور ما با سرزمین افعانستان و تأثیرات متقابل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی به ویژه امنیتی برای دو کشور تأکید داشتند.

در ادامه نشست دکتر بخشی به عنوان سخنران محوری نشست با اشاره به همگونی فرهنگی و سیاسی و تأثیرات دو کشور بر اوضاع یکدیگر توضیحاتی برای شناخت بهتر و بیشتر منطقه و افراد و سیاست ها بیان نمود و به طرح مسئله پرداخت و سوالاتی مطرح کردند از جمله اینکه: طالبان چه هستند؟ زمینه ظهور و بروز آنان چیست؟ چه اتفاقی با روی کار آمدن آنان خواهد افتاد؟ آیا طالبان مشروعیت دارد اگر دارد چگونه باید ادامه یابد ؟ و دیگر سوالات مطرح شده که در ادامه بحث پاسخ داده شد.

 دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه سخنانی در مورد پیشینه افغانستان و همگونی و یک پارچگی ایران قدیم با سرزمین های پیرامون و مرز ایران در فرآیند تاریخ از هند و چین تا شمال آفریقا، بیان نمود و این که زمان پیش آمد تحولات افغانستان درسال 1973با تهاجم شوری به افغانستان و تقریبا همزمانی آن با کودتای ایران و بعد انقلاب ایران باعث تأثیرات متقابل درمنطقه بوده است، نیز مورد بررسی قرار گرفت.

ایشان فقدان دولت را باعث وجود هرج و مرج دانسته و تشکیل دولت اعتلافی، فرصت تنفس و تجمیع گروه و حذف گروه های دیگر را در پی دارد. ورود طالبان به عنوان ایجاد کننده امنیت نسبی مطرح شد و این که پذیرش طالبان از سوی ایران ضروری است.

  دکتر احمد بخشی در پایان تأکید داشت که به هر حال باید توجه داشت که فضای به وجود آمده تهدید برای ایران نباشد بلکه فرصت ساز باشد.

در پایان این نشست، به پرسش های چند نفر از حاضران درجلسه نیز پاسخ داده شد. 

 


جهت دریافت گزارش کامل نشست اینجا کلیک کنید.

آخرین ویرایش۱۸ آبان ۱۴۰۰