با حضور سرکنسول جمهوری ترکیه برگزار شد:

بررسی تبادل علمی دانشگاه بیرجند و دانشگاه‌های کشور ترکیه

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۷ کد : ۲۷۹۲۳ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۵۶۸
نشست دیپلماسی علمی با حضور سینان جم باش، سرکنسول ترکیه در مشهد روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
بررسی تبادل علمی دانشگاه بیرجند و دانشگاه‌های کشور ترکیه

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در این نشست تخصصی که با حضور جمعی از رؤسای دانشگاه‌های استان و سینان جم باش، سرکنسول ترکیه در مشهد و دکتر جعفری، سرپرست محترم معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی برگزار گردید، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، با تبریک دهه کرامت، مقدم تمامی نخبگان علمی، سیاسی و اجتماعی و سینان جم باش، سرکنسول جمهوری ترکیه را در دانشگاه بیرجند گرامی‌داشت و افزود: ابعاد اقتصادی و علمی و فرهنگی تضمین کننده روابط بین کشورهای همسایه است.  دکتر لامعی با اعلام اینکه دانشگاه بیرجند بزرگترین و قدیمی ترین قطب آموزش عالی شرق ایران است، گفت: دانشگاه بیرجند دارای 14 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی است و 50 گروه آموزشی و 200 رسسته و گرایش در دانشگاه وجود دارد. 352 عضو هیأت علمی دانشگاه از نخبگان و سرآمدان کشور هستند که در رتبه های مختلف علمی مشغول آموزش و پژوهش می‌باشند. 2979 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و 844 دانشجو در مقاطع دکتری مشغول آموزش و پژوهش هستند. در عرصه پژوهش نیز دانشگاه بیرجند پیشگام است که از آن جمله وجود 22 نشریه علمی و پژوهشی با رتبه‌ها و نمایه‌های داخلی و بین المللی با کتابخانه غنی با منابع فارسی و لاتین را دارا است. همچنین در دانشگاه بیرجند 70 شرکت دانش بنیان و نوآور و خلاق مشغول فعالیت هستند. توسعه روابط بین الملل در عرصه های مختلف از سیاستهای دانشگاه است که در طول دو سال گذشته با 14 کشور تفاهم نامه علمی و آموزشی منعقد شده است. در سالهای گذشته نیز  با 19 کشور تعامل علمی در زمینه های آموزشی و پژوهشی و اعزام استاد را داریم. در راستای اجرای سیاست بین المللی سازی دانشگاه  در مهرماه جاری از 10 کشور مختلف دانشجو پذیرش خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: در دوره‌های گذشته با 19کشور در زمینه‌های علمی، پژوهشی و اعزام استاد تعامل علمی داشته‌ایم.
وی افزود: دانشگاه بیرجند در حوزه دانشجویی دارای امکانات و قابلیت‌های شایسته‌ای است و چهار هزار دانشجو خوابگاهی دارد. دکتر لامعی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند در زمره دانشگاه‌های سطح ۲ وزارت علوم قرار دارد تصریح کرد: این دانشگاه با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی توسعه یافته محسوب می‌شود. وی افزود: دانشگاه بیرجند دارای تاریخی کهن و از نظر آموزش هم ردیف با دانشگاه دارالفنون ایران اولین مرکز آموزش نوین ایران است.
رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: تلاش کردیم تاریخچه دانشگاه را ثبت و ضبط کنیم و در این خصوص موزه و مرکز مفاخر و مشاهیر دانشگاه بیرجند راه‌اندازی شده است تا علاقه‌مندان با تاریخچه آموزش عالی در این دانشگاه بیشتر آشنا شوند.
سرکنسول ترکیه در دانشگاه بیرجند اعلام کرد: آماده همکاری علمی با خراسان جنوبی هستیم
همچنین سینان جم باش، سرکنسول ترکیه در مشهد گفت: تاکنون به خراسان‌ جنوبی سفر نکرده بودم اما در دو روز گذشته دیدارهایی با استاندار، شهردار، فعالان اقتصادی و بازدید از سطح استان انجام شد که تا حدودی با ظرفیت‌های این استان آشنا شدیم.
وی بیان کرد: در تمام این دیدارها همکاری‌های آکادمیک مورد تاکید بود و آنچه در این نشست هم متوجه شدم اینکه بیرجند دارای دانشگاه‌های توانمندی است.
سرکنسول ترکیه در مشهد اظهار کرد: تاکنون در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاریروابط پررنگی بین دو کشور وجود داشته و تلاش می‌کنیم با استان خراسان جنوبی روابط آکادمیک برقرار کنیم.
وی ادامه داد: دانشگاه بیرجند یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور ایران است آرزو می‌کنیم حداقل یکی از دانشگاه‌های ترکیه را با این دانشگاه متصل و تعامل لازم برقرار شود.
جم باش تصریح کرد: برای توسعه روابط بین دانشگاه‌های دو منطقه باید زمینه رفت و آمد هیات‌های علمی افزایش یابد چون معتقدم دانشگاه‌های دو کشور می‌توانند موارد زیادی از یکدیگر بیاموزند و تعامل علمی برقرار کنند.
سرکنسول ترکیه در مشهد،عنوان کرد: کشور ترکیه یکی از کشورهای بزرگ منطقه بوده و دارای ظرفیت‌های مختلفی از جمله در حوزه آکادمیک است، اکنون بیش از ۲۰۰ دانشگاه در این کشور فعال است.
وی گفت: هدف ما از سفر به خراسان جنوبی این است که راه‌های همکاری و تعامل را بین کشورها باز کنیم لذا نه تنها در زمینه تبادل دانشجویی که برگزاری همایش‌ها می‌توانیم همکاری داشته باشیم.
وی افزود: ابتدا باید یادداشت تفاهم بین دانشگاه‌ها امضا شود بنابراین از یک دانشگاه آغاز می‌کنیم و این تعاملالات را ادامه خواهیم داد.
جم باش بیان کرد: کشور ترکیه در حوزه‌های پزشکی، مهندسی و سایر دانشگاه‌های به نام و خوبی دارد که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، از طرفی بخاطر اینکه کشور همسایه هستیم رفت و آمدها هم خیلی آسان است.
وی اظهار کرد: مشترکات زیاد فرهنگی، دینی، به خصوص مهمان‌نوازی بین دو منطقه وجود دارد که می‌تواند زمینه تعامل بیشتر و راحت‌تر را فراهم کند.
در این جلسه، دکتر جعفری، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه بیرجند، به سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد و معاون ایشان خوش آمد گفت و ادامه داد: این استان دارای ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی فراوانی است که برای توسعه روابط بین‌الملل و تعامل علمی باید این ظرفیت‌ها به دنیا و به خصوص کشورهای همسایه معرفی شود.
دکتر جعفری افزود: با توجه به ظرفیت‌های علمی استان زمینه تبادل علمی و رفت و آمد هیاتی بین دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی با کشور ترکیه فراهم است.
وی بیان کرد: ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد زمینه تبادل تجاری و علمی با کشورهای دنیا به خصوص کشورهای همسایه فراهم بوده و نیاز به آشنایی بیشتر بین دو منطقه داریم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: کشور ترکیه دارای مرکز آموزش عالی دولتی و خصوصی بوده که باید با مشارکت دانشگاه‌های استان تعامل علمی بین دانشگاه‌های استان با این کشور رونق گیرد.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی هم گفت: از سال گذشته ارتباط با دانشگاه‌های خراسان جنوبی را در اولویت قرار دادیم و سعی داریم با ارتباط نزدیک با بخش‌های بین الملل دانشگاه‌ها،  روابط و همکاری‌های بین الملل را به سمت و سوی توسعه بخشی و ارتقا به نفع توسعه و شناخت استان سوق دهیم. افسانه ابراهیمی افزود: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان آمادگی داریم با همفکری، همکاری و پیشنهادات دانشگاه‌ها در زمینه معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های استان به کشورهای مختلف دنیا همکاری لازم را داشته باشد. وی بیان کرد: بخشی از رسالت ما دعوت از سرکنسول‌ها و سفرای کشورهای مختلف مقیم در جمهوری اسلامی ایران است که با مشارکت استانداری برنامه‌ریزی لازم انجام و به استان دعوت می‌شوند. رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی ادامه داد: انتظار داریم دانشگاه‌های استان نیز ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را احصا کرده و در سفر سفیران و سرکنسول‌ها نسبت به ارائه آن اقدام کنند. وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌دهیم در دانشگاه بیرجند محیطی برای به نمایش گذاشتن کتاب‌های ادبی، تاریخی، فرهنگی و منابع اقتصادی کشور ترکیه در نظر گرفته شود و همچنین کشور مقابل نیز برای دانشگاه‌های خراسان جنوبی این ظرفیت را فراهم کند.
دکتر اکبرپور، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند هم گفت: این دانشگاه دارای یک کتابخانه مرکزی با ۱۴۳ هزار عنوان کتاب است که ۲۰ هزار عنوان کتاب لاتین است.
دکتر ابوالفضل اکبرپور افزود: همچنین وجود ۲۲ نشریه علمی و پژوهشی، ۱۱ گروه پژوهشی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، معدن، ارتباطات و فناوری اطلاعات و مکانیک و ۱۸۸ آزمایشگاه فعال از دیگر ظرفیت‌های این دانشگاه است.
وی با بیان اینکه مرکز مهارت آموزی دانشگاه بیرجند سالانه ۱۲۰ دوره مهارتی برای دانشجویان برگزار می‌کند تصریح کرد: همچنین ذیل مرکز نوآوری و شتاب دهی دانشگاه نیز ۷۰ شرکت دانش بنیان، فناور و نوآور فعال است که سال گذشته منجر به تولید محصولات دانش بنیانی از جمله قرض زعفران و کیت تشخیص عسل واقعی شدند.
همچنین نماینده دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم گفت: این دانشگاه دومین دانشگاه علوم پزشکی بزرگ شرق کشور پس از مشهد محسوب می‌شود که سه هزار و ۳۰۰ دانشجو، ۱۷۰ دانشجوی بین الملل، ۳۵۰ عضو هیات علمی و حدود هشت مرکز پژوهشی و دانش‌بنیان دارد.
دکتر امید آسیابان افزود: به دنبال بین‌المللی سازی و افزایش مبادلات بین المللی با دانشگاه‌های کشور ترکیه هستیم.
وی بیان کرد: ایران با کشور ترکیه دارای مشترکات مختلفی است و این اشتراکات تاریخی، دینی و مذهبی باعث می شود همکاری‌های علمی نیز افزایش یابد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند داروی آپنه خواب را کشف کرد که در این خصوص با شرکتی در ترکیه نیز قرارداد منعقد شده و قرار است برای نخستین بار تجاری‌سازی شود.
پس از این نشست، سرکنسول ترکیه در مشهد به همراه رئیس دانشگاه و جمعی از مسئولان از موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند بازدید کرد.
"سینان جم باش" سرکنسول ترکیه در مشهد روز جمعه وارد خراسان جنوبی شد و دیدار با استاندار خراسان جنوبی، بازدید از چند واحد تولیدی و اقتصادی از برنامه‌های وی بوده است.

آخرین ویرایش۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳